The official website of Otaghe sabz clinic

سایت رسمی کلینیک اتاق سبز

clinic otaghe sabz

وقتی فرزند طلاق هستی…

اگر نوجوانی و پدر و مادرت از هم جدا شدن، اول از همه باید بدونی تو تنها نیستی. خیلی از بچه‌ها توی دنیا با این تجربه روبه‌رو می‌شن، ولی هرکس به شکل خودش باهاش کنار میاد. ممکنه احساس سردرگمی، ناراحتی، خشم، غم یا حتی بی‌احساسی کنی. همه‌ی این احساسات طبیعی‌ان. اما بدون که می‌تونی از پسش بربیای و دوباره احساس آرامش کنی.

در ادامه چند نکته و پیشنهاد هست که ممکنه توی این مسیر بهت کمک کنه:

1. تقصیر تو نیست

مهم‌ترین نکته اینه که بدونی جدایی والدین هیچ‌وقت تقصیر تو نیست. شاید توی ذهنت فکر کنی «اگه من بهتر رفتار می‌کردم»، یا «اگه فلان کار رو نمی‌کردم…» شاید این اتفاق نمی‌افتاد. اما واقعیت اینه که رابطه‌ی بین پدر و مادرت، مربوط به خودشونه و مسئولیتش با اون‌هاست، نه تو.

2. احساساتت رو بپذیر

شاید گاهی گیج بشی از اینکه چطور باید احساس کنی. یک روز ممکنه ناراحت باشی، روز دیگه عصبانی، بعدش شاید بی‌احساس یا حتی خوشحال از اینکه دعواها تموم شدن. همه‌ی اینا طبیعیه. احساساتت درست و مهم هستن.

سعی نکن جلوی احساساتت رو بگیری یا تظاهر کنی همه‌چیز خوبه. می‌تونی اونا رو روی کاغذ بنویسی، نقاشی بکشی، موزیک گوش بدی، یا با کسی حرف بزنی. هر راهی که کمک می‌کنه خودتو بهتر بفهمی، مفیده.

3. حرف بزن – سکوت نکن

با کسی که بهش اعتماد داری صحبت کن. می‌تونه دوست صمیمی‌ت باشه، خواهر یا برادرت، یکی از فامیل، یا حتی مشاور مدرسه. گفتن احساساتت بهت کمک می‌کنه سبک شی و احساس تنهایی نکنی.

اگه خجالت می‌کشی یا نمی‌دونی چطور شروع کنی، یه راه ساده اینه که بگی:

«چیزایی تو دلم هست که نمی‌دونم چطور بگم، ولی نیاز دارم درباره‌ش حرف بزنم…»

4. اگر ممکنه، با هر دو والد در ارتباط بمون

اگه شرایط امن و مناسبی داری، سعی کن با هر دو والدت رابطه داشته باشی. شاید یکی‌شون بیشتر از اون یکی کنارته، ولی هر دوشون همچنان پدر و مادر تو هستن. ممکنه بعضی وقتا یکی از والدین ناراحت شه اگه با اون یکی وقت بگذرونی، ولی این مشکل تو نیست – بزرگ‌ترها باید اینو درک کنن که تو حق داری هر دوشونو دوست داشته باشی.

5. سوالاتتو بپرس

تو حق داری بدونی قراره چی بشه. مثل اینکه:
• با کی قراره زندگی کنی؟
• آیا مدرسه‌ت عوض می‌شه؟
• تعطیلاتو چطور باید بگذرونی؟
• آیا می‌تونی با هر دو والد وقت بگذرونی؟

حتی اگر جوابش سخته، پرسیدن باعث می‌شه کمتر دچار اضطراب و ترس بشی.

6. مراقب خودت باش

در این دوران، ممکنه حواست پرت بشه و از خودت غافل شی. اما یادت نره که مراقبت از خودت خیلی مهمه. یعنی:
• خوب بخوری
• کافی بخوابی
• از بدنت مراقبت کنی
• کارهایی رو انجام بدی که دوست داری (مثل نقاشی، ورزش، موسیقی، کتاب خوندن یا هر سرگرمی دیگه)

هر چی به خودت بیشتر برسی، قوی‌تر می‌شی.

7. با یک مشاور یا روان‌شناس صحبت کن (اگر امکانش هست)

گاهی بعضی احساسات خیلی سنگین می‌شن، یا نمی‌دونی باهاشون چیکار کنی. یه مشاور خوب می‌تونه مثل یک راهنما کنارت باشه و کمک کنه که بهتر خودتو بشناسی و با شرایط کنار بیای. این هیچ‌وقت نشونه‌ی ضعف نیست، بلکه نشونه‌ی شجاعت و هوشمندیه که کمک می‌گیری.

8. آینده هنوز روشنه

طلاق پدر و مادرت شاید بخشی از داستان زندگی‌ت باشه، اما کل داستانت نیست. تو هنوز می‌تونی موفق باشی، دوستای خوب پیدا کنی، خانواده‌ی خودتو بسازی، و زندگی پر از عشق و آرامش داشته باشی. این دوره فقط یک بخشه، نه همه‌چیز.

حرف آخر

اگر بچه‌ی طلاق هستی، یادت باشه که تو قوی‌ای – حتی اگر گاهی احساس ضعف کنی. آدمایی هستن که دوستت دارن، درکت می‌کنن و حاضرن کنارت باشن. اجازه نده این اتفاق هویتت رو تعریف کنه. تو فراتر از هر مشکلی هستی که تجربه می‌کنی.

اگر لازم دونستی، این متن رو با کسی که ممکنه کمک بخواد هم به اشتراک بذار. شاید بتونی روشنایی کوچیکی توی دل کسی باشی که توی تاریکی قدم برمی‌داره.

🌿 کلینیک روانشناسی «اتاق سبز»

همراه نوجوانانی که در طوفان طلاق ایستاده‌اند

با دکتر اشکان شفیعی – روانشناس

اگر پدر و مادرت از هم جدا شدن و حس می‌کنی کسی تو رو نمی‌فهمه…
اگه توی دلت هزار تا سوال داری که جرئت نمی‌کنی از کسی بپرسی…
اینجا جاییه برای شنیده شدن، فهمیده شدن، و پیدا کردن آرامش.

در کلینیک روانشناسی اتاق سبز با همراهی دکتر اشکان شفیعی، می‌تونی با خیال راحت حرف بزنی، سوال بپرسی، گریه کنی، بخندی، و یاد بگیری چطور با شرایط سخت کنار بیای بدون اینکه خودتو فراموش کنی.

👇 نمونه سؤال‌هایی که نوجوان‌ها باهاش به ما مراجعه می‌کنن:
• «من نمی‌دونم باید با مامان زندگی کنم یا بابا… هر دو می‌خوان من پیششون باشم، ولی من گیجم. باید چی‌کار کنم؟»
• «پدر و مادرم از هم جدا شدن ولی هنوز از هم بد می‌گن جلوی من… من باید به کی اعتماد کنم؟»
• «همه فکر می‌کنن طلاق والدین یه چیز عادیه ولی من شب‌ها از فکرش خوابم نمی‌بره. این طبیعیه؟»
• «احساس می‌کنم هیچ‌کس منو نمی‌فهمه. نه مامان، نه بابا. من باید با این احساس تنهایی چیکار کنم؟»
• «همه چیز افتضاح شده از وقتی طلاق گرفتن… درس‌هام افت کرده، حوصله هیچ‌کسو ندارم. کمک می‌خوام.»
• «مامانم همیشه گریه می‌کنه، بابام عصبیه. حس می‌کنم باید مراقبشون باشم. ولی مگه من بچه نیستم؟»
• «من نمی‌دونم چطوری احساساتم رو به مامان یا بابام بگم. می‌ترسم ناراحتشون کنم. کاش یکی کمکم می‌کرد حرف بزنم.»

اگه یکی از این سؤال‌ها توی دلت هست، وقتشه که به خودت فرصت بدی برای فهمیدن، رها شدن و قوی‌تر شدن.

📍 کلینیک روانشناسی اتاق سبز<میدان هفت هوض>

با دکتر اشکان شفیعی – روانشناس
📞 برای تعیین وقت مشاوره خصوصی یا گروهی با ما تماس بگیر
📱 شماره تماس / واتساپ: 09210169709
📍 آدرس: [میدان هفت حوض جنب پاساج سون سنتر]
🕒 ساعات کاری: [شنبه تا پنج شنبه از ساعت 11 تا 20]

🌱 جایی برای آرام شدن و رشد کردن، حتی وقتی دنیا به هم ریخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *