The official website of Otaghe sabz clinic

سایت رسمی کلینیک اتاق سبز

clinic otaghe sabz

سندرم “اضطراب پس از تعطیلات”

آیا تابه حال، در پایان تعطیلات چند روزه، احساس غم و کرختی زیادی را تجربه کرده اید؟

به نشانه های اضطراب ( مانند تپش قلب، نشخوار فکری، عرق کردن کف دست و بی قراری ) که معمولا در روزهای پایانی تعطیلات و پیش از آغاز مدارس و یا روزهای کاری ، پدید می آید، “سندروم اضطراب پس از تعطیلات” میگویند.

نشانه های آن در کودکان میتواند به صورت ” بی قراری”، ” بدخلقی” ، ” پرخاشگری” و ” امتناع از رفتن به مدرسه” بروز پیدا کند.

احساسات رایج در ” هفته ی آخر تعطیلات”  شامل موارد زیر است:

  • ترکیب هیجان و اضطراب: برخی کودکان مشتاق بازگشت اند، برخی نگران و مضطرب
  • بی خوابی و تغییر اشتها: تغییر روتین خواب و غذا شایع است.
  • واکنش های رفتاری موقتی: بی قراری، گوشه گیری یا پرخاشگری جزئی ممکن است.
  • ایجاد اضطراب جدایی: کودکان خردسال ممکن است نگران جدا شدن از والد خود باشند یا نیاز به اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

پس، اگر در روزهای پایانی تابستان، کودک شما به طور ناگهانی تغییر رفتار داده و پرخاشگری بیشتری نشان میدهد، نگران نباشید. این موضوع میتواند طبیعی باشد. از جمله مواردی که میتوانیم با انجام آن، میزان بی قراری و اضطراب کودکان را به حداقل برسانیم عبارتند از:

  • روال را تدریجی بازگردانید: چند روز قبل از شروع مدرسه، ساعت خواب و بیداری را نزدیک تر به زمان مدرسه کنید
  • گفت و گو کنید اما اجبار نکنید: اجازه دهید کودک احساسات خود را بازگو کند؛ شنیدن فعال مهم تر از نصیحت فوری است.
  • برنامه ریزی برای روز اول: لباس و کیف مدرسه را یک روز قبل، آماده کنید؛ این کار اضطراب را کم میکند.
  • همکاری با معلم : اگر کودک بابت شروع مدرسه، اضطراب شدید دارد، معلم خود را از این نگرانی آگاه کنید تا رویکرد حمایتی اتخاذ شود.

صبا هادیان/ درمانگر بالینی کودک و نوجوان و بازی درمانگر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *