اقای دکتر اشکان شفیعی در جلسات زوج درمانی به این موضوع پرداختند که اولین گام برای برخورد مناسب با همسر درونگرا آن است که تفاوت های رفتاری او را بپذیریم و سعی نکنیم او را با تحت فشار قرار دادن تغییر دهیم. غر نزنید، عصبانی نشوید و دعوا هم نکنید. باید بپذیرید که همسر شما یک فرد درونگرا است و این ویژگی جز فطرت و ذات اوست، و کم حرفی و یا ابراز علاقه های کمش را حمل بر بی توجهی ندانید
“عشق را در رفتار او جستجو کنید”
یکی از مشکلاتی که در زندگی با همسر درونگرا با آن مواجه خواهید شد آن است که همسرتان به ندرت ممکن است زبانی به شما ابراز علاقه کند و این مساله ممکن است بعد از مدتی باعث ناراحتی و سردی شما شود. اما باید این باور را در خود تقویت کنید که همین که همسرم بیش از هر کس دیگری وقتش را با شما می گذراند، خوش اخلاق است و برای برطرف کردن خواسته ها و نیازهایتان تلاش می کند و با هیچ جنس مخالف دیگری در ارتباط نیست یعنی شما را دوست دارد حتی اگر زبانی آن را بیان نمی کند.
به او زمان بدهید:
تشکیل زندگی و وارد شدن شما به عنوان یک شخص جدید به زندگی یک همسر درونگرا می تواند به مراتب برای او سخت باشد و شخص احتیاج به زمان داشته باشد تا بتواند به شما ابراز علاقه کند و راحت باشد. بنابراین اگر در روزهای نخستین زندگی مشترک خود هستید مدتی به همسر درونگرای خود زمان بدهید.
نتیجه گیری:
درون گرایی برای افراد به هیچ عنوان یک ضعف یا ایراد به حساب نمی آید و با خجالتی بودن و ضعف تفاوت دارد. بنابراین اگر در حـال زندگی با یک همسر درونگرا هستید ویژگی های رفتاری او را بپذیرید، به او فرصت دهید، اجازه دهید زمان هایی تنها باشد و سعی کنید به شیوه های مختلف و درباره مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنید.